Byt land / språk

Sweden

At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui.

Anette Eriksson har sommargästat Hälsingland sedan barnsben. Nu har hon flyttat hit, är redaktör för den här sajten och lever sin dröm.

#Hälsingegårdar #2020

Nystart för samverkan kring hälsingegårdar

Text Anna Westberg Engman Foto Emil Gustafson

Möt Anette Eriksson, samordnare för Världsarvet Hälsingegårdar, med fokus på kommunikation. De närmare tusen kulturarvs-
gårdarna är viktiga besöksmagneter och starka symboler för Hälsingland.

Anette Eriksson är ny världsarvsamordnare sedan augusti 2019 med uppdraget att utveckla samverkan kring hälsingegårdar – både som världsarv och besöksmål. Hälsingekommunerna står bakom den nya rollen. Målet är att skapa förutsättningar för långsiktig utveckling av besöksnäringen samt en ökad spridning av kunskap kring världsarvet. Den fasta halvtidstjänsten innebär att man kan planera framåt, något som har varit svårare under tidigare  projektbaserade insatser.

Många grupper och organisationer är delaktiga i det vi kallar hälsingegårdar. Region Gävleborg arbetar med kunskapsspridning om världsarvet hälsingegårdar och Länsstyrelsen ansvarar gentemot Unesco för bevarandet av världsarvet. Så har vi alla Hälsinglands kommuner, destinationsbolag, museum och besökscentrum. Till det kommer ett stort antal gårdsägare, hembygdsföreningar och andra ideella organisationer. Anettes uppgift är att få alla att  jobba åt samma håll och arbeta med kommunikationen i gruppen.
– Det är ett fantastiskt jobb! Samverkan sker i olika forum där representanter
från flera aktörer träffas och mycket går ut på att skapa förståelse 
och tydlighet i dialogen. 

Anette är en rutinerad kommunikatör och skribent med mångårig erfarenhet från både offentlig och privat sektor. Det här magasinet och en tillhörande webbplats är en del i hennes arbete.

– Vår ambition med magasinet är att koppla begreppet hälsingegårdar till vår samtid genom artiklar som handlar om musik, mat, konst och andra teman. Vi vill levandegöra kulturarvet på ett kreativt sätt och även visa vad man som besökare kan uppleva runt om i Hälsingland.

Magasinet kompletteras i år med en webbplats, magasinhalsingegardar.se där artiklar varvas med information om öppna gårdar och tips på saker att göra.
– Den digitala tillgängligheten är jätteviktig för att nå ut till fler, både besökare och hälsingar. Webbplatsen ger dem möjlighet att i sin tur dela artiklar och tipsa om gårdar att besöka. På sociala medier kan vi samverka med besöksmålen och dela varandras inlägg. De digitala kanalerna blir ett jättebra verktyg för samverkan helt enkelt.

Webbplatsen kommer förutom årets magasin även att innehålla både tidigare utgåvors artiklar och aktuell information om öppna hälsingegårdar och besökscentrum för världsarvet. Även andra besöksmål och evenemang som presenteras i form av annonser har en digital motsvarighet.
– I år, när många har frågor kring öppettider och vill veta om evenemang förändras eller ställs in till följd av Coronaviruset, känns det rätt att komplettera det tryckta magasinet med en webbplats som kan uppdateras under säsongen.

Dela

Nyhetsbrev