Byt land / språk

Sweden

x

#Musik #2017 #Mode

Traditioner är det finaste som finns

Text Åsa Malmström Foto Saga Berlin

Samantha Ohlanders, folkmusiker från Järvsö, har sen i höstas turnerat med föreställningen Fäboland och spelat för utsålda hus runtom i Sverige. Lovorden har flödat från både publik och recensenter. Vad är hemligheten bakom framgångssagan?

»Urmusikalitet och ett återupprättande av folkmusikens kvinnliga rötter«. Så beskrivs den hyllade föreställningen Fäboland med Samantha Ohlanders och Sara Parkman som under våren turnerat i utsålda bygdegårdar och Folkets hus såväl som på Södra teatern i Stockholm. Föreställningen handlar om livet på fäbodarna, som en plats där flicktanter härskar ostört och där sången är det bästa vapnet mot skogens faror. Den svenska folkmusikens historia ur ett bortglömt perspektiv. Samantha Ohlanders berättar att människor har kommit fram tårögda efter föreställningen och berättat om egna erfarenheter, om minnen från när deras mammor, mostrar och mormödrar arbetade med vallning, mjölkning och kulning på fäbodarna. Det är möten med publiken som etsar sig fast.
– Det är så häftigt. Jag känner att vi har lyft upp dem till deras rätta plats i historien. En upprättelse för kvinnorna och musiken på fäbodarna. 

Det var på fäbodvallen som kvinnorna kulade (eller kôlade), på korna för att de skulle komma tillbaka till fäboden på kvällarna. Tonaliteteten i vallmusiken är grunden i hela folkmusiken. 
– Det sköna med fäbodvallsmusiken är att den är mer praktisk än vacker. Ibland är den så klart extremt vacker men funktionen, att djuren ska komma hem, står över det njutbara. Och djur är så musikaliska och nyfikna. De kommer när man kular och spelar för dem. Jag tycker det är fantastiskt. föreställningen bryter med en hel del traditionella sätt att se på folkmusiken och historien. Det betyder dock inte att Samantha Ohlanders inte älskar traditioner – tvärtom.
– Traditioner är det finaste som finns. Det är viktigt att veta var man kommer ifrån för att veta vem man är. Det är då man kan ta emot nya intryck och kulturer. Men en tradition är död om den inte utvecklas. Den måste föras framåt och förändras. Jag är en del  av en folkmusiktradition.

Folkmusiken och fiolen har alltid funnits med Samantha.
– Mamma och pappa träffades på ett internationellt folkmusikläger i Seattle. Pappa är från Järvsö och mamma från Seattle. Farfar är uppväxt på en hälsingegård i Rengsjö och hans mamma brukade kula på kossorna.
Samantha beskriver vidare hur hälsingemusiken började i fäbodvallsmusiken och sen inspirerades av barocken genom mötet med tyska handelsmän. Polskan är ett annat bra exempel, en av de mest grundläggande danserna i folkmusiken men som ursprungligen kommer från Polen.
– Vårt förhållningssätt är både feministiskt och antinationalistiskt och för att se historien ur ett annat perspektiv måste man vara trygg i grunden.
– Jag tror också att intresset för vår föreställning handlar om att vi utmanar den urbana normen. Vi tar publiken tillbaka till grunden för musiken och historien – genom kvinnornas perspektiv. Jag och Sara har länge jobbat med det feministiska perspektivet i musiken så det valet kändes självklart. Vi lyfter fram det som redan finns. Kvinnor har alltid spelat – i hemmet eller på fäboden. Det är bara ingen som har uppmärksammat dem.

Dela

Nyhetsbrev